مقالات

تریپس زرد پنبه

تریپس زرد پنبه

Thrips flavus Schrank

.Thripidae, Thys

تریپس زرد پنبه در ایران ابتدا در سال ۱۳۱۷ توسط افشار از روی درختان زینتی گزارش شده است و در سال ۱۳۳۲ همین حشره از پنبه کاریهای کرج توسط دواچی و تقی زاده جمع آوری و مشخص گردیده است. این حشره در پنبه کاریهای اطراف تهران گرمسار، ورامین، خراسان و احتمالا سایر نقاط ایران انتشار دارد.

چگونه با تریپس مبارزه کنیم؟

تریپس زرد پنبه حشره بسیار ریزی است که رنگ آن زرد و ماده بالغ دارای سه جفت پا و بدن کشیده و بالهای پر مانند می باشد. پوره ها بدون بال هستند. تریپس مزبور دارای حرکت سریعی است و بخوبی می تواند از روی بوته ای به بوته دیگر انتقال یابد. این حشره به جوانه ها، برگها و قوزه های نورس بوته حمله کرده و در اطراف رگبرگهای زیری برگ لکه های فرو رفته براقی ایجاد می کند که بتدریج رنگ نقره ای بخود می گیرند. در سطح برگهای آلوده شکافهائی دیده می شود. در نتیجه حمله آفت رشد بوته کم شده و علاوه بر به تعویق افتادن برداشت مقدار محصول پنبه نیز تقلیل می یابد (مرعشی، واقفی، ۱۳۵۳).

مبارزه با تریپس

حشرات ماده به وسیله تخمریز نوک تیز خود در داخل نسوج برگها زیر اپیدرم تخمریزی می کنند. تخم پس از ۴-۳ روز تفریخ شده و پوره های جوان حشره خارج و به فعالیت می پردازند. دوره نشو و نمای پوره ها ۹- ۱۲ روز است. به طور کلی مدت نشو و نمای این حشره از مرحله تخم تا حشره بالغ در حدود ۲۰ روز طول می کشد. این حشره زمستان را به صورت حشره کامل در مزارع یونجه می گذراند و در تمام مدت سال این نقل و انتقال از یونجه و بالعکس ادامه دارد. تریپس زرد علاوه بر پنبه روی بسیاری از علفهای هرز نیز زندگی می کند. در سالهایی که بهار کمتر باران می بارد خسارت وارده بر اثر تریپس شدید می باشد (دواچی، تقی زاده، ۱۳۳۳).

آفات پنبه پنبه کاران گلستان مراقب حشره تریپس باشند ؛ سموم سیستمیک بهترین راه برای نابودی آن

معمولا خسارت وارده توسط تریپس چنانچه بوته ها رشد کرده و قوی باشند چندان زیاد نیست و آفت مزبور بیشتر روی بوته های جوان صدمه می رساند. برای مبارزه شیمیائی از سموم فسفره و یا سمومی که اخیرا برای مبارزه با سایر آفات پنبه بکار می رود می توان استفاده نمود.