مقالات

با کاشت و برداشت گل کلم و کلم بروکلی آشنا شوید

شرایط محیطی 

گل کلم یک سبزی فصل خنک است. که نسبت به سایر ارقام، احتیاج به مراقبت بیشتری دارد و نسبت به گرما حساس است. همچنین تحمل آن نسبت به خشکی بسیار کم می باشد. از جمله عواملی که باعث موفقیت در کاشت گل کلم می گردد، می توان هوای خنک و طولانی، رطوبت بالا، نبودن سرما و یخبندان، خاک عمیق و حاصلخیز، خاک مرطوب و سبک که دارای مقدار زیادی هو موس و مواد آلی باشد و بالا بودن میزان ازت خاک را نام برد.

زمان و نحوه کاشت گل کلم

زمان کاشت گل کلم به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله این عوامل، می توان به زمان برداشت گل کلم، نوع رقم آن که چه مدت طول می کشد که محصول آن قابل عرضه به بازار می شود، آب و هوای منطقه و نحوه کاشت اشاره کرد.

در مناطق سردسیری زمان کاشت گل کلم بهار می باشد. بوته ی آن در طول مدت بهار و تابستان و شاید پاییز رشد می کند. می توان مستقیما به کشت آن اقدام کرد. در این صورت کشت آن بعد از رفع خطر سرمای بهاره می باشد. ممکن است برای گل کلم خزانه تهیه نمایند. در این صورت اگر طول دوره سرما و یخبندان در بهار طولانی باشد، بهتر است در داخل گلخانه یا شاسی گرم به خزانه گیری آن اقدام شود. طول مدت خزانه گیری ۶ تا ۸ هفته می باشد و به محض مساعد شدن هوا نشاها به محل اصلی منتقل می گردند. توصیه می شود که انتقال نشا به محل اصلی در روزهای ابری انجام شود.

 

فاصله خطوط کشت

فاصله خطوط کشت گل کلم ، حدود ۹۰ سانتی متر و فاصله دو بوته روی خط کشت حدود ۶۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. اگر زمین به اندازه کافی در اختیار نباشد می توان فاصله ها را از هر طرف ۱۵ سانتی متر کمتر در نظر گرفت.

عمق کاشت نشا در محل اصلی می تواند ۳ تا ۴ سانتی متر بیشتر از عمق کاشت در خزانه باشد؛ زیرا، ساقه گل کلم می تواند تولید ریشه نابجا کند. بعد از کاشت گل کلم باید بلافاصله آبیاری صورت گیرد.

در مناطق گرمسیری، پاییز اقدام به تهیه خزانه برای این سبزی می شود. همچنین در این مناطق می توان مستقیما به کشت آن اقدام نمود.

زمان و نحوه کاشت کلم بروکلی نحوه کاشت، داشت، برداشت و همچنین زمان کاشت کلم بروکلی مانند گل کلم است. می توان ان را مستقیما کشت یا نشا کرد. از نظر احتیاجات آب و هوایی شبیه گل کلم می باشد، ولی نسبت به یخبندان کمی مقاوم است. آفات و بیماری هایی که به انواع مختلف کلم حمله می کنند، این نوع کلم را هم مورد حمله قرار می دهند.

زمان برداشت آن وقتی است که غنچه ها باز نشده و هنوز محکم و سخت هستند، ولی نه به سختی و محکمی گل کلم معمولی. همچنین زمان برداشت کلم بروکلی به رقم ان یعنی زودرسی، میان رسی و دیر رسی و همچنین زمان کشت آن بستگی دارد و این زمان بین ۵۰ تا ۸۵ روز بعد از نشا خواهد بود.

منبع : کتاب پرورش سبزی

 

از سایر مقالات وبسایت ما دیدن کنید