مقالات

اهمیت گیاه پزشکی

اهمیت گیاه پزشکی

جمعیت جهان بالغ بر شش میلیارد نفر است. چنانچه رشد جمعیت با همین نرخ پیش برود؛ درسال ۲۰۵۰ میلادی این جمعیت  به ۱۴ میلیارد نفر خواهد رسید. مشکل گرسنگی و کمبود مواد غذایی یکی از معضلات انسان به شمار می رود. بیش از ۸۳۰ میلیون نفر از جمعیت جهان از بی غذایی و گرسنگی رنج می برند.

سه اصل مهم در تامین مواد غذایی

سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (FAO) برای حل این مشکل و تامین مواد غذایی معتقد به اجرای سه اصل مهم شامل توسعه سطح کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح و تقليل ضایعات در حین تولید و بعد از تولید تا موقع مصرف است.

در بعضی از کشورها و بالاخص در ایران از نظر شرایط اقلیمی و محدودیتهای آب و خاک و لزوم سرمایه‌های هنگفت نمی توان سطح کشت را توسعه داد.

افزایش تولید در واحد سطح نسبتا امکان پذیر ولی نیاز به برنامه ریزی، تربیت نیروی متخصص و مروج و توسعه تحقیقات کشاورزی در زمینه‌های مختلف و پیاده کردن نتایج آنها در سطح روستا می باشد.

اما رعایت اصل سوم که شامل جلوگیری از خسارت آفات، بیماریها،  علفهای هرز و تقليل ضایعات است نسبتا امکان پذیر است. به سهولت می توان میزان خسارت عوامل مذکور را که در دنیا ۳۵٪ گزارش شده را حداقل به نصف رسانید.

با کاهش عوامل خسارت زا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های زیاد می توان میزان محصولات کشاورزی جهان را تا حدود ۲۰٪ افزایش داد.

 

 آفات و بیماری ها در کشاورزی

در علم گیاه پزشکی عوامل خسارت زا، تحت عناوین آفات، بیماریها و علفهای هرز تشریح می شود.

آفات شامل حشرات، کنه‌های گیاهی، حلزونها و جوندگان بوده و خسارت آنها روی گیاه اعم از روی برگ، ساقه، ریشه و یا میوه چشم گیر و گیاه دفعتا از بین می رود.

بیماریها نیز ممکن است بر اثر عوامل غیر انگلی و یا انگلی ایجاد شود. عوامل غیر انگلی شامل سرما، گرما، تگرگ، کمبود مواد‌ غذایی، نامساعد بودن شرائط خاک و غیره هستند.

عوامل انگلی عبارتند از قارچها، باکتریها، میکوپلاسماها، ویروسها، ویروئیدها، نماتدها و گیاهان گلدار انگل

علم حشره شناسی:

این علم بر اساس شناخت طرز زندگی و راههای مبارزه با حشرات مضر پایه گذاری شده است.

گفته می شود که آمریکائیها در هر روز معادل دستمزد یک میلیون نفر به حشرات باج می دهند.  در این کشور حشرات در سال بیش از ۳/۵ میلیارد دلار خسارت وارد می کنند.

آفات، بیماریها و علفهای هرز نیز در ایران در سالهای گذشته بعلت بی اطلاعی کشاورزان و شرائط نامساعد اقتصادی و اجتماعی خسارت زیادی به کشاورزی وارد کردند. آنچه از زمین برداشت می شود در واقع پس مانده سفره حشرات و بیماریها است.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم گیاه پزشکی و تربیت نیروهای متخصص و راهنمائی کشاورزان می توان این خسارات را کاهش داد.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه به واتساپ مراجعه فرمایید.

محقق و گرداورنده:مهندس عبدالرضا حسنی