مقالات

شته سبز سیب

شته سبز سیب

Aphis pomi de Geer

Syns.Aphis mali F.,Aphis pyri Koch ,Medoralis pomi

Aphis crataegaria,Doralis pomi,Aphidula pomi

Aphididae,Hom

Eng.Green apple aphid

Ger.Gruene Apfelblattlaus

شته سبز سیب

شته سبز سیب مسلما از دیر زمان در ایران وجود داشته و در سال ۱۳۲۸ دواچی از این آفت ذکری می نماید. این شته علاوه بر درختان سیب ، به درختان گلابی ، به ، ازگیل و زالزالک نیز حمله می‌کند. شته مزبور روی برگ ها ، جوانه ها ،میوه ها و سرشاخه های جوان و بالاخص پاجوشهای درختان میزبان فعالیت دارد و اغلب در پشت برگها به تغذیه پرداخته، از خود ترشحات چسبنده ای نیز ایجاد می‌کند که به دنبال آن مورچه ها هم ظاهر می شوند. چون بر اثر فعالیت شته در پشت برگها ، رشد سطح تحتانی برگ کاهش می یابد، برگ لوله شده و پیچیدگی هایی نیز ایجاد می گردد.

خسارت این رشته در ایران زیاد و کمتر باغ سیبی ممکن است دیده شود که مورد حمله شته مزبور نباشد. شته مزبور سیب در تمام نواحی میوه خیز کشور انتشار دارد و مخصوص در فصول بهار و پاییز می توان آن را روی درختان مشاهده نمود.شته ماده بی بال،دخترزا،گلابی شکل و طول آن1/5-2 میلی متر است. رنگ عمومی آن سبز مایل به زرد و قسمتهای انتهای بدن آن کمی تیره تر می باشد. چشم ها و کورنیکولها سیاه هستند .رنگ عمومی بدن ماده های بالدار سبز است ولی سر و مفصل آخر سینه ،دم و کورنیکولها سیاه می‌باشد. در این افراد چشمها قرمز تیره است. تخم های این سطح بیضوی ، سیاه براق ، طویل و طول آن حدود0/2میلیمتر است.

شته سبز سیب زمستان را به صورت تخم بر روی شاخه های درختان میزبان می گذراند. در اوائل بهار خیلی زود قبل از باز شدن جوانه ها ، تخمها تفریخ شده و شته های نوزادی به وجود می آیند که پس از ۱۰_۱۲ روز این نوزاد ها به شته‌های موسس تبدیل می گردند. شته موسس ، ماده بالغی بوده که به طور زنده زا تولید مثل می کند و چندین نسل بدین ترتیب حشره زاد و ولد می کند. حداکثر جمعیت شته در خرداد ماه می باشد جوانه های انتهای درختان مملو از شته می‌شوند و برگهای جوان در اثر حمله شدید شدت پیچیده شده و از رشد باز می مانند. در این موقع افراد بالدار شته ظاهر شده و بر روی سایر درختان سیب انتقال می یابند.

شته سبز سیب

در اواسط تابستان با بزرگ شدن برگها و به علت نامساعد بودن غذا و افزایش دشمنان طبیعی ، جمعیت سطح به حداقل می رسد و در پاییز مجدداً به علت خنکی هوا جمعیت سطح افزایش می‌یابد ولی در هر صورت کمتر از بهار می باشد. از اواخر مهر تا اوائل آذر ماه افراد نر و ماده های تخمگذار ظاهر میشوند و پس از جفتگیری ماده ها تخم های خود را در اطراف جوانه های انتهائی قرار می‌دهند و به این ترتیب زندگی سالیانه شته خاتمه می‌پذیرد. تعداد نسل شته سبز سیب در سال بر حسب شرایط آب و هوایی محل فرق کرده و معمولاً ۱۵_۲۰ نسل در سال تولید می کند. مبارزه شیمیایی علیه شته سبز سیب آسان و در اوائل بهار می توان با سموم شته کش سیستمیک با آن مبارزه کرد. کلینکوسکی(۱۹۷۶)، با توجه به برنامه مبارزه تلفیقی و رعایت آستانه اقتصادی آفت می نویسد، معمولاً اگر در زمستان تعداد تخم شته بر روی یک متراز شاخه میوه دهنده درخت سیب از ده عدد تجاوز نماید ، سمپاشی ضرورت پیدا می‌کند و در غیر این صورت لازم است که سمپاشی انجام نگیرد.