مقالات

پیدایش و اهمیت حشرات

پیدایش و اهمیت حشرات

از پیدایش انسان یک میلیون سال میگذرد. حشرات از قدیمی ترین ساکنان کره زمین هستند که بیشتر از ۳۰۰ میلیون سال است که روی کره زمین سکونت دارند. این زندگی طولانی موجب گردیده است که حشرات خود را با عوامل نامساعد زمینی سازش داده و در هر شرایطی به زندگی خود ادامه دهند.

محیط زندگی:

در حال حاضر، حشرات علاوه بر نواحی خیلی سرد قطبی و نواحی خاصی از عمق اقیانوس ها، در سایر نواحی مانند مناطق خیلی گرم استوائی، داخل چشمه های آبگرم، در عمق آبها، در کویرهای بی آب و علف، در جلگه های سبز و خرم، در اعماق زمین، در ارتفاعات بالای جو و در داخل معادن نفت مشاهده می شوند.

بیماری ها:

حشرات از جهات مختلف یکی از دشمنان سرسخت و دائمی انسان محسوب شده و گروهی از آنها تمام فعالیتهای حیاتی و سلامتی انسان و حیوانات را تهدید می کنند.

بیماریهای مالاریا، تیفوس، طاعون، تب راجعه و بسیاری دیگر از بیماریهای انگلی و مسری در انسان و جانداران اهلی بوسیله حشرات انتقال می یابند.

مگس معمولی که یک آفت جهانی و همه جائی میباشد، عامل انتشار عده زیادی از بیماریهای وخیم مانند اسهال خونی، تیفوئید، تراخم و غیره است.

خسارت:

خسارت و تهدید حشرات مخصوصا روی گیاهان از موقع کاشت تا برداشت و همچنین روی محصولات انباری قابل توجه است. بدین ترتیب که با تغذیه از قسمتهای گیاه مانند برگ، گل، میوه، شاخه، تنه و ریشه موجب خسارت و یا مرگ آن می شوند.

حشرات با مکیدن شیره گیاه باعث انتقال بیماریهای می‌شوند، این بیماری‌ها؛ ویروسی، باکتریائی،میکوپلاسمائی و قارچی هستند که  موجب بروز اپیدمی ها و خسارت هایی روی گیاهان میشوند.

فراوانی گونه‌ها در حشرات

حشرات از فراوان ترین جانوران روی زمین هستند و سه چهارم تا چهار پنجم جانوران را تشکیل می دهند. تاکنون از یک میلیون گونه حشره شناخته شده در کشاورزی تقریبا هزار گونه‌شان  به عنوان آفت ذکر شده اند. بعضی تعداد گونه حشرات را در دنیا بالغ بر ۲۰ میلیون گونه حدس می زنند.

حشرات مفید:

بعضی از گونه از حشرات از نظر انسان مفید هستند؛ مانند زنبور عسل و کرم ابریشم که مورد پرورش هم قرار        می گیرند. در طبیعت هم تعداد زیادی حشرات مفید وجود دارند که از حشرات مضر و یا آفات تغذیه کرده و بصورت شکارگر (Predator) و یا انگل (Parasite) موجب مرگ آنها می شوند.

امروزه محققین از این دشمنان طبیعی آفات استفاده کرده و با حمایت و یا پرورش حشرات مفید و رها سازی آنها در طبیعت با آفات مبارزه بیولوژیک می نمایند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان مجموعه به واتساپ مراجعه فرمایید.

محقق وگردآورنده:مهندس عبدالرضا حسنی